[Przejdź do treści]
Muzeum Miejskie  -  Wystawy
Data Nazwa wystawy Temat wystawy Czas trawania Galeria Komisarz wystawy Ikona informacji
07-07-2010 Galernicy wrażliwości. Twórczość nawiedzona chorobą ducha
Na wystawie prezentowane są obrazy z kolekcji Muzeum Miejskiego w Zabrzu, Muzeum im.
J. Malczewskiego w Radomiu, Szpitala Specjalistycznego im. Józefa Babińskiego w Krakowie oraz kolekcji prywatnej Leszka Macaka Kraków.
29.06.2010 - 19.09.2010 mgr Jadwiga Pawlas Kos Ikona informacji
14-12-2008 Górnik Zabrze. 60 lat legendy
14.12.2008 - 28.02.2009 mgr Aleksandra Korol, mgr Zbigniew Gołasz Ikona informacji
30-01-2008 Ruda Śląska w zbiorach Muzeum Miejskiego w Zabrzu
Wystawa prezentowana będzie w siedzibie Muzeum w Rudzie Śląskiej
25.02.2008 - 25.04.2008 mgr Zbigniew Gołasz Ikona informacji
20-05-2007 SILESIA VIVA. Śląskie malarstwo nieprofesjonalne ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu
Wystawa ma miejsce w Westfalisches Industriemuseum Dortmund - Niemcy. Na wystawie prezentowane są 56 obrazy (oleje, gwasze na płótnie, pilśni i papierze) autorstwa twórców nieprofesjonalnych ze zbiorow Muzeum Miejskiego w Zabrzu
20.05.2007 - 26.08.2007 mgr Jadwiga Pawlas Kos Ikona informacji
01-01-2007 Białe złoto - kruche złoto. Kolekcja porcelany ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu
„Białe złoto, kruche złoto.
Kolekcja porcelany
ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu”

Kolekcjonerstwo
Od najdawniejszych cywilizacji ludzie interesowali się gromadzeniem pięknych przedmiotów. W Cesarstwie Rzymskim odbywały się aukcje dzieł sztuki, przede wszystkim łupów wojennych, kwitł handel sztuką i cały przemysł dostarczający mniej lub bardziej udanych kopii i fałszerstw. W średniowiecznej Europie skarby gromadził głównie Kościół oraz monarchowie. W XV w. nie tylko książęta renesansowych Włoch z florenckim rodem Medyceuszy na czele, lecz także arystokracja Francji, Burgundii uważała za swój obowiązek objąć mecenat nad sztuką.
Taka forma kolekcjonerstwa rozwijała się do XVII w., kiedy zaczęły powstawać gabinety osobliwości na dworach książęcych, gorliwie naśladowane przez prawdziwych, prywatnych kolekcjonerów. W tworzonych wówczas kolekcjach mogło znaleźć się wszystko – porcelana, kamee, klejnoty, przyrządy naukowe, posągi, wyroby z laki, kości słoniowej, muszle, medale, broń, meble, mapy itp. Pod koniec XVII wieku w siedzibach możnowładczych zaczęto zakładać gabinety porcelanowe, w których gromadzono porcelanę chińską, a potem również europejską. Gabinety te miały wywierać wrażenie przede wszystkim ogromną ilością zgromadzonych w nich wyrobów, ich wygląd miał oszołomić, a zarazem wzbudzić podziw. W wieku XVIII, gdy porcelanę zaczęto produkować również w Europie „porcelanowe szaleństwo” osiągnęło swe apogeum w gabinetach o ścianach, sklepieniach, a nawet posadzkach wykładanych porcelaną. Oświetlały je porcelanowe żyrandole, a dodatkowych efektów dostarczały lustra, oczywiście oprawne w porcelanowe, ozdobne ramy.
Mania gromadzenia przez prywatne osoby różnych przedmiotów, w tym i porcelany powszechna była do XIX wieku. Wtedy to z wolna poczęła ona ustępować miejsca kolekcjonerstwu, ujętemu w ujednolicone formy, oparte o wiedzę fachową. Powstały wówczas model kolekcjonowania zbliżony jest do obecnego, prowadzonego głównie w oparciu o placówki muzealne, posiadające wyspecjalizowane kadry oraz sposoby kształtowania kolekcji.
Porcelana europejska
Wśród przedmiotów, będących w sferze zainteresowań kolekcjonerów, znaczącą rolę odgrywały i odgrywają do dnia dzisiejszego wyroby z porcelany. Porcelanę ludzkość zawdzięcza Chińczykom. W VII w. n.e. wraz z wynalezieniem kaolinu (chińskiej glinki), który po zmieszaniu ze skaleniem chińskim oraz wypaleniu w temperaturze ok. 1300˚C powstała twarda, półprzezroczysta materia, wydająca charakterystyczny, dźwięczny ton przy uderzeniu – porcelana, to białe, kruche złoto. Kraje europejskie po raz pierwszy z chińską porcelaną zetknęły się na początku XIII w., kiedy to wyroby porcelanowe ze swej podróży do Azji, w tym, 17 lat spędzonych w Chinach przywiózł kupiec i podróżnik wenecki Marco Polo. Sam zaś skład porcelany oraz sposób jej powstawania był dla Europejczyków nieznany do początku XVIII w. Chęć wyprodukowania własnej porcelany wywołała wśród alchemików europejskich oraz ich mocodawców silne współzawodnictwo. Uwiecznione zostało ono sukcesem w 1708 roku, kiedy to nadworny alchemik elektora saskiego i króla Polski Augusta II Mocnego, Johann Friedrich Bőttger próbując zgłębić tajemnicę produkcji złota, przypadkiem odkrył, że tym poszukiwanym podstawowym składnikiem porcelany jest kaolin. Tym sposobem Europa doszła do własnej porcelany. Pierwsza manufaktura porcelany założona została przez J. F. Bőttgera w Miśni pod Dreznem w 1710 r. W pierwszych latach swej działalności (1717-1718) była ona sławna z produkcji niezmiernie twardej, ciemnej czerwono-brązowej kamionki (bőttgerowskiej). Najwcześniejsza miśnieńska porcelana była koloru kremowego lub ciemnej kości słoniowej i miała grubą pęcherzykowatą glazurę. Formy wzorowano na kamionkach lub oryginalnej porcelanie chińskiej. Większość wyrobów nie posiadało dekoracji. Tajemnica produkcji wyrobów porcelanowych stanowiła pilnie strzeżoną tajemnicę manufaktury, skupionej wokół osoby Bőttgera. Sekret składu porcelany i metod jej wykonywania starano się utrzymać w tajemnicy, a żaden z pracujących w manufakturze robotników nie znał całego procesu. Jednak popularność wyrobów porcelanowych oraz ich wysoka cena spowodowały, że nieuniknionym stało się, w krótkim czasie, wykradzenie tajemnicy jej produkcji, co zaowocowało masowym powstawaniem, w różnych krajach europejskich, kolejnych manufaktur. Do najznaczniejszych, powstałych w tym pierwszym okresie, należy zaliczyć: Wiedeń (1719 r.), Wenecję (1720 r.), Vincennes/Sèvres (1740 r.), Nymphenburg (lata 40. XVIII w.), Capodimonte (1743 r.), Berlin (1751 r.), Hőchst (lata 50. XVIII w.), Fürstenberg (1753 r.), Frankenthal (1754 r.), Weesp (1757 r.), Ludwigsburg (1759 r.), Marienberg (1759 r.), Kopenhagę (1775 r.) i Hagę (1776 r.).
Około 1820 r. rewolucja przemysłowa przekształciła manufaktury porcelany – służące dotąd swymi luksusowymi wyrobami potrzebom królów oraz bogatej arystokracji – w normalną działalność przemysłową. Niektóre jednak z wielkich zakładów zachowały patronat królewski (np. Kőnigliche Porzellan Manufaktur (KPM) w Berlinie czy Miśnia). Na kontynencie europejskim rozwijała się produkcja dobrej twardej porcelany, w Anglii zaś porcelany kostnej oraz białej miękkiej porcelany wytwarzanej przemysłowo. Fabryki zostały wówczas zmechanizowane, nastąpił podział pracy, centra produkcji przeniosły się z miast na prowincje, gdzie łatwiej było o dostęp do kaolinu, podstawowego surowca do produkcji porcelany oraz węgla surowca niezbędnego do opalania pieców. W efekcie poprawy koniunktury gospodarczej, jaka nastąpiła w Europie po 1830 r., fabryki porcelany były w stanie zaspokoić potrzeby powiększającej się klasy średniej wyrobami, na które mogła sobie pozwolić.
Powstające wówczas wyroby utrzymane były w panującym wówczas stylu empire (1800-1830), wykorzystywano charakterystyczne dla klasycyzmu francuskiego motywy, wzbogacając je. Ówczesne wyroby zdobione były motywami zwierzęcych łap, kariatyd, form nawiązujących do naczyń etruskich, egipskich, dominowały wielkie, barwne powierzchnie. W latach 30. XIX w. styl empire wyparty został przez estetykę neorokoka, stylu lubującego się, w trudnych do realizacji, motywach rocaille oraz towarzyszących im kwiatom, często wykonanych techniką reliefu oraz złoceń. W efekcie powstawały wyroby imponujące i wielobarwne – odpowiadające gustom klasy średniej. Lata 40. XIX w. to ponowny rozkwit możliwości produkcyjnych (zarówno jeśli chodzi o jakość, jak i o ilość) Miśni, najstarszej w Europie wytwórni porcelany. Wśród dominujących motywów występowały sceny religijne i rodzajowe przejęte z siedemnasto- i osiemnastowiecznego malarstwa holenderskiego, francuskiego oraz włoskiego. Okres ten to dominacja w wyrobach miśnieńskich wyrobów stylu rokoka i klasycyzmu. Od połowy zaś lat 70. XIX w. w produkcji zaczynają pojawiać się wyroby o stylistyce neorenesansowej. Wiele mniejszych firm działających w pozostałych państwach niemieckich oraz w Czechach produkowało również porcelanę w stylach historycznych, wyroby te jednak swą jakością ustępowały wyrobom miśnieńskim, były jednak konkurencyjne, jeśli chodzi o cenę.
Lata 80. XIX w. to odwrót od stylów historycznych w kierunku sztuki nowej, która pragnęła zatrzeć różnice pomiędzy tzw. sztukami pięknymi, a sztuką stosowaną (użytkową). Powstały wówczas styl nouveau (znany również jako Jugendstill, secesja), o miękkich liniach opartych na formach zaczerpniętych z natury. Styl ten dominował w kulturze, w tym i w wyrobach porcelanowych do lat 20. XX w. kiedy to zastąpiony został przez art déco – stylistykę, która swoje apogeum osiągnęła na światowej wystawie w Paryżu w 1925 r. Podczas gdy art nouveau kładła nacisk na ornament, podkreślający kształt, art déco preferowała powierzchniowe „połamane” linie, które negowały kształt. Inspiracje dla art déco pochodziły z różnych źródeł, m. in. z kubizmu, z architektury, ze sztuki pierwotnej, egipskiej oraz z form przemysłowych.

Fabryki porcelany w Polsce
W początkowym okresie produkcji porcelany w Europie, do Polski docierała ona głównie z Miśni, a potem również z innych manufaktur Berlina i Wiednia. W owym czasie w Rzeczpospolitej istniały jedynie fajansarnie, lecz w żadnej z nich nie czyniono chyba prób produkcji porcelany. Sytuacja zmieniła się dopiero, kiedy na tronie zasiadł, Stanisław August Poniatowski, władca znany ze swego zamiłowania kolekcjonerskiego. Pierwszą polską manufakturę, produkującą porcelanę, uruchomiono w Korcu na Wołyniu, w dobrach należących do księcia Józefa Klemensa Czartoryskiego. Z dnia 1 maja 1790 r. pochodzi list pierwszego dyrektora manufaktury w Korcu, Franciszka Mezera, w którym powiadamia króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, o sukcesie, jakim zakończyły się próby uzyskania polskiej porcelany. Kolejne fabryki porcelany na ziemiach polskich powstały na początku XIX w. Do najważniejszych zaliczyć należy: Baranówkę (1804 r.), Tomaszów Lubelski (1806 r.), Ćmielów (ok. 1838 r.).
Na Śląsku, który w ówczesnym czasie wchodził w skład państwa niemieckiego produkcję porcelany rozpoczęto w pierwszej połowie XIX w. Jako pierwsze powstały zakłady w Wałbrzychu (niem. Waldenberg): w 1835 r. fabryka porcelany Carla Kristera, a w 1845 r. w Starym Zdroju (niem. Alt Wasser), obecnie dzielnicy Wałbrzycha, Carla Tielscha. Były to największe wytwórnie porcelany na Śląsku. Założone w kolejnych latach zakłady w: Jaworzynie Śląskiej (niem. Kőnigszelt), dwie fabryki w Tułowicach (niem. Tillowitz) pod względem ilości i jakości produkowanych wyrobów, nie mogły się równać z fabrykami wałbrzyskimi. Na lata 70. i 80. XIX w. przypada drugi etap budowy nowych fabryk porcelany na Śląsku. Początkowo również zlokalizowane były one w rejonie wałbrzyskim: w Kowarach (niem. Schmiedeberg), w Stanowicach koło Strzegomia (niem. Stanowitz bei Striegau), dwie fabryki w Szczawienku (niem. Niedersalzbrunn), trzy fabryki w Parowej. W latach 20. XX w. również na Górnym Śląsku uruchomione zostały fabryki produkujące porcelanę, do największych zaliczyć należy zakłady w Bogucicach oraz Bykowinie (Ruda Śląska).

Znakowanie wyrobów porcelanowych
Praktyka regularnego znakowania porcelany symbolem wytwórni zrodziła się w Europie wraz z pojawieniem się porcelany miśnieńskiej w latach 20. XVIII w. Wzorując się na praktyce chińskiej, umieszczano znak zwykle na stopce lud podstawie przedmiotu. Znaki mogły być malowane pod- lub naszkliwnie, mogły być ryte lub stemplowane w masie. W XVIII w. znakowanie wyrobów nie było obowiązkowe, z drugiej zaś strony znaki umieszczane wówczas na poszczególnych przedmiotach nie stanowią niezawodnego źródła do ich datowania i atrybucji, często zdarzały się przykłady imitowania lub podrabiania przez mniejsze, słabsze warsztatowo manufaktury znaków uznanych warsztatów. Szczególnie dużo przykładów tego typu praktyk dotyczy na przykład skrzyżowanych, malowanych kobaltem mieczy Miśni.
Oprócz znaków wytwórni występują również na wyrobach porcelanowych numery, symbole modelarzy, malarzy lub złotników, rzadziej zaś daty i sygnatury artystów.

Kolekcja porcelany w zbiorach Muzeum Miejskiego w Zabrzu
Eksponaty tworzące kolekcję europejskiej porcelany artystycznej oraz użytkowej o walorach artystycznych trafiły do zbiorów, głównie w latach 80. i 90. XX w. Powstały głównie w wieku XIX oraz w pierwszym 20-leciu XX w., pojedyncze egzemplarze pochodzą z drugiej połowy wieku XVIII. Zgromadzone przedmioty pochodzą głównie z zakładów środkowo- i zachodnioeuropejskich, szczególnie licznie reprezentowane są wytwórnie w: Miśni, Berlinie, Volkstedt, Rudolstadt, Scheibe, Frankenthal, Hohenberg, Selb, Marktredwitz, Schney, Weiden, Slavkov, Eichwald, Teplice Trnovany, Vincennes. Na szczególną uwagę zasługują również wyroby powstałe w fabrykach zlokalizowanych na Śląsku, w tym zwłaszcza wyroby z: Wałbrzycha, Jaworzyny Śląskiej, Tułowic, Szczawienka, Parowej, Bykowiny (Rudy Śląskiej), czy Bogucic.
Kolekcja liczy około 200 sztuk, z czego większość stanowią samodzielne obiekty. Pozostałe wchodzą w skład większych zespołów (serwisy, komplety śniadaniowe itp.).
Posiadane przez Muzeum przedmioty odzwierciedlają różnorodność form, technik oraz sposobów zdobień typowych dla okresu powstania, a zarazem noszą indywidualne znamiona poszczególnych zakładów.










09.03.2007 - 06.04.2007 mgr Urszula Wieczorek Ikona informacji
23-06-2006 Dawne widoki Zabrza - ze zbiorów własnych muzeum
Piętnaście lat temu prezentowana była w Muzeum Miejskim w Zabrzu wystawa „Zabrze na dawnej fotografii i pocztówce”. Pokazano na niej ówczesne zbiory muzeum i gliwickiego Oddziału Archiwum Państwowego w Katowicach. Dziesięć lat później, na wystawie samych pocztówek, oprócz kolekcji muzealnej, przedstawiono także zbiory kilku kolekcjonerów prywatnych. Od tego czasu w zbiorach naszego muzeum przybyło i starych fotografii i starych pocztówek. Jest ich na tyle dużo, że tym razem pokazujemy wyłącznie zbiory własne. W czterech salach zawisło 801 pocztówek i fotografii, w tym kilka wykonanych współcześnie z oryginalnych klisz szklanych przechowywanych w Muzeum Miejskim w Zabrzu. Najwięcej z nich pokazuje śródmieście Zabrza. Sporo jest także ilustracji z Zaborza i Biskupic. Najsłabiej prezentowane są Kończyce – jedyna pocztówka przedstawia niezrealizowany projekt kościoła parafialnego. Wiele fotografii i pocztówek pokazuje obiekty, których już nie ma. Po kopalniach i brykietowni pozostały puste place, większość huty „Donnersmarck” zastąpiona została hipermarketem, nieparzysta strona ul. Wolności w Zaborzu wyburzona została pod Drogową Trasę Średnicową. Niektóre obiekty wyburzone zostały jeszcze w okresie międzywojennym. Fragment obecnej ul. Dworcowej rozebrano w trakcie wytyczania placu Wolności, huta w zakładach „Borsiga” w Biskupicach zlikwidowana została w latach Wielkiego Kryzysu. Dodatkowo pokazujemy 4 fotografie wykonane 13 kwietnia 1959 roku, przedstawiające zawalony wiadukt w ciągu ul. 3 Maja. Ówczesna cenzura nie zezwoliła na ich publikację, a do zbiorów muzeum trafiły w 1994 roku.

23.06.2006 - 17.09.2006 mgr Piotr Hnatyszyn Ikona informacji
15-05-2006 Wieś w malarstwie
Wieś w malarstwie polskim XIX i XX w.
(ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Lesznie)
18 maj – 17 wrzesień 2006


Motywy wiejskie stały się samodzielnym tematem w sztuce polskiej pod koniec XVIII w., jednak przez długi czas były to na ogół przesycone sentymentalizmem ilustracje „malowniczej wsi polskiej”.
Wystawa pozwala prześledzić konsekwentny proces rozwoju malarstwa o tej tematyce na przestrzeni XIX i pocz. XX w., zarówno w sensie poszerzania problematyki podejmowanej przez malarzy, jak i wykorzystywania nowych prądów czysto artystycznych docierających z Zachodu. Prezentowane są trzy podstawowe kategorie: malarstwo krajobrazowe, wiejskie sceny rodzajowe i wizerunek (portret) chłopski.
W malarstwie krajobrazowym artyści wykorzystują szeroką gamę obiegowych motywów, tj. widoki wsi o różnych porach roku; pola i łąki, drzewa, strumienie, wiejskie zagrody i kościółki, cmentarze. Chętnie studiowany jest pejzaż zimowy ( np. eksponowany „Krajobraz zimowy” J. Fałata). Wiele tu przedstawień nastrojowych czy np. interesujących z uwagi na sposób podejmowania problematyki światła . Głównym celem niektórych kompozycji jest iluzjonistyczne powtórzenie rzeczywistości, natomiast modyfikacja realizmu w duchu nowoczesnym zmierzała w kierunku uproszczonej formy malarskiej, a więc syntezy.
Zainteresowanie wiejskimi tematami rodzajowymi przyniósł w sztuce polskiej Romantyzm 1 poł. XIX w., jednak dopiero po roku 1850 (pod wpływem Pozytywizmu) wizerunek wsi w kreacjach artystów polskich staje się bardziej realistyczny, rzeczowy. Na wystawie zaprezentowane są m.in. sceny rodzajowe: „Powrót z dożynek” K.Wierusz-Kowalskiego, „Przed kościołem”S.Kamockiego, „Rozmowa na wiejskiej drodze” J.Graczyńskiego, „Spław drewna” K.Sichulskiego.
Portret chłopski stał się popularny w połowie XIX w. (pierwszym twórcą autentycznego ludowego wizerunku był P. Michałowski); doskonale scharakteryzowane wiejskie typy prezentują na wystawie prace m.in. J.Chełmońskiego, F.Pautscha, W.Wodzinowskiego, Z.Ajdukiewicza.
Muzeum Okręgowe w Lesznie zgromadziło imponującą kolekcję malarstwa o tematyce wiejskiej; znalazły się w niej dzieła najwybitniejszych polskich malarzy.
18.05.2006 - 17.09.2006 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
18-04-2006 10 lecie Szkoły Sztuk Pięknych w Zabrzu
27 kwietnia 2006 r. o godz. 17.00 w Muzeum Miejskim w Zabrzu odbędzie się wernisaż Jubileuszowej Wystawy z okazji 10-lecia Szkoły Plastycznej w Zabrzu-Kończycach.
Obchody jubileuszu, nad którym patronat honorowy objęli : Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prezydent Miasta Zabrze oraz Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach wraz z wystawą w Muzeum Miejskim zakończą się 2 czerwca uroczystościami w siedzibie Szkoły w Zabrzu-Kończycach przy ul. Sitki 55.
W wystawie biorą udział zaproszeni goście: profesorowie i artyści odwiedzający i współpracujący ze szkołą z naszego miasta, regionu i z zagranicy, nauczyciele, którzy uczyli i uczący obecnie oraz absolwenci z pięciu ostatnich lat.
Na wystawie można będzie obejrzeć blisko 70 prac wybitnych twórców oraz młodych studentów z różnych uczelni artystycznych-absolwentów szkoły, będą prezentować różne dyscypliny sztuki - malarstwo, rysunek, grafikę, rzeźbę, plakat, projektowanie i animację komputerową. Ekspozycja prezentuje wysoki poziom artystyczny.
Wystawę jubileuszową zabrzańskiej Szkoły Plastycznej będzie można oglądać do 2 czerwca 2006 r.
27.04.2006 - 02.06.2006 mgr Iwona Wróblewska Ikona informacji
17-03-2006 Krzysztof Rumin i uczniowie Pastela
Wystawa „Krzysztof Rumin i uczniowie Pastela”

Klub „Pastel” Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, zaprezentuje w Zabrzu prace artystów, wychowanków klubu, obecnie wykładowców Akademii Sztuk Pięknych i Liceum Plastycznego, wielokrotnie nagradzanych w konkursach krajowych i zagranicznych. Wystawa „Krzysztof Rumin i uczniowie Pastela” będzie prezentowana w Muzeum Miejskim w Zabrzu, z dużą możliwością promowania jej w innych ośrodkach kulturalnych. Przygotowana ekspozycja oprócz swego prestiżu, charakteryzuje się różnorodnością działań artystycznych od rzeźby, rysunku, malarstwa, grafiki, plakatu po fotografię. Będzie to nie tylko duże wydarzenie artystyczne, ale spełni również wspaniałą rolę pedagogiczną dla młodych adeptów sztuki w naszym mieście. Dawni wychowankowie Klubu „Pastel” –ponad 250 osób jest już absolwentami bądź studentami wielu uczelni artystycznych: Krakowa, Katowic, Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania. Prowadzący Klub „Pastel” Krzysztof Rumin ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach, uprawia grafikę i malarstwo jest laureatem nagrody prezydenta miasta Zabrze w dziedzinie kultury. Prace artystów znajdą się w katalogu wydanym z okazji organizacji tej wystawy, z komentarzem rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
17.03.2006 - 17.04.2006 mgr Iwona Wróblewska Ikona informacji
23-02-2006 Impresje podhalańskie. Wystawa poplenerowa Klubu Pastel
Prezentowane na wystawie prace powstały podczas pleneru malarskiego pod Giewontem w miejscowości Murzasichle - Zakopane w 2005 roku. W plenerze wzięli udział wychowankowie i uczniowie klubu "Pastel" działającego w Zabrzu przy ulicy Sobieskiego 4b.
Klub dziala w ramach Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Plener zorganizowali i opiekowali się grupą młodych plastyków artyści plastycy - Krzysztof Rumin i Marek Marciniak.
23.02.2006 - 10.03.2006 mgr Iwona Wróblewska Ikona informacji
05-10-2005 Zabrze. Z dziejów miasta.
Zabrze. Z dziejów miasta.

Dzieje miasta poprzez zgromadzone na wystawie zabytki dokumentują okres ponad 200 ostatnich lat. Najstarszym prezentowanym na wystawie zabytkiem jest mapa powiatu bytomskiego, na której zaznaczone zostały osady wchodzące obecnie w skład Zabrza.
Pierwsza część wystawy poświęcona jest dziejom zabrzańskiej oświaty oraz życiu religijnemu. Prezentujemy wybór świadectw i sztandarów szkolnych, archiwalnych fotografii przedstawiających ówczesnych uczniów oraz pamiątki związane z pierwszym dniem w szkole powszechnej. Życie religijne zaprezentowane zostało przez zabytki związane z działalnością na terenie Zabrza trzech wspólnot i organizacji religijnych: katolickiej, ewangelickiej oraz żydowskiej. Kolejna część wystawy przedstawia kulturę fizyczną mieszkańców Zabrza kultywowaną głównie w oparciu o działalność licznych, zakładowych bądź branżowych klubów i związków sportowych. Wystawa pokazuje życie kulturalne, zwłaszcza działalność licznych związków śpiewaczych, kół teatralnych, zarówno polskich jak i niemieckich.
Trudny okres walki o przynależność polityczną Śląska, w tym i Zabrza w okresie powstań śląskich oraz plebiscytu w sposób wymowny ilustrują zaprezentowane na wystawie wydawane masowo przez obie strony (polską i niemiecką) afisze, plakaty, ulotki, odezwy itp.
Dalszą część ekspozycji stanowią pamiątki związane z powstaniem (koniec XVIII w.), a następnie gwałtownym rozwojem poprzez cały XIX w. oraz pierwszą połowę XX w. przemysłu ciężkiego. Dzięki przemysłowi Zabrze począwszy od początku XIX wieku, w krótkim stosunkowo okresie zmieniło swój charakter ze zlepka osad, o charakterze na poły wiejskim, w duży ośrodek przemysłowy.
Wystawę zamyka zrekonstruowana za pomocą posiadanych eksponatów kuchnia z wyposażeniem typowym dla środowisk robotniczych z lat 20. i 30. XX w. Wnętrze to, oprócz dokumentacyjnej, pełni również funkcję symboliczną. W warunkach Śląska kuchnia to centrum domu, miejsce, w którym toczyło się życie wszystkich członków rodziny.


05.10.2005 - 17.04.2006 mgr U. Wieczorek, mgr P. Hnatyszyn Ikona informacji
20-09-2005 Zmiana ekspozycji
Muzeum Miejskie w Zabrzu informuje, że 5 października br. otwiera wystawę: "Zabrze. Z dziejów miasta. 70 lat Muzeum Miejskiego", w związku z czym do tego czasy Muzeum dla zwiedzających jest nieczynne
Ikona informacji
09-08-2005 Od Solidarności do wolności
Oferta Muzeum Miejskiego w Zabrzu

„Od Solidarności do wolności” – wystawa w Muzeum Miejskim wraz z lekcją muzealną

Muzeum Miejskie w Zabrzu przygotowało wystawę „ Od Solidarności do wolności”, upamiętniającą 25-lecie powstania związku. Można na niej obejrzeć pokaźny zbiór eksponatów związanych z narodzinami i działalnością NSZZ „Solidarność” od wydarzeń sierpniowych w roku 1980 po okrągły stół i wybory w roku 1989.

Wystawa dzieli się na trzy bloki. Pierwszy dotyczy okresu od sierpnia 1980 roku do ogłoszenia stanu wojennego. Drugi prezentuje okres stanu wojennego i późniejszy opór „Solidarności”. Ekspozycję kończą wydarzenia w kopalni „Manifest Lipcowy” w 1988 r., obrady okrągłego stołu i wybory w czerwcu 1989 roku.

Na odwiedzających czekają muzealne rarytasy m.in.: fotogramy z pacyfikacji kopalni „Wujek”, powielacze podziemnej prasy i jeden z pierwszych plakatów „Solidarności” zaprojektowany przez Jerzego Janiszewskiego, autora związkowego logo. Na wystawie można również podziwiać „Górnośląską pietę”, znany obraz Bronisława Krawczuka, który malarz dedykował górnikom poległym w kopalni „Wujek” podczas stanu wojennego. Na wystawie skonfrontowano również materiały prasowe, wydawane przez opozycję z propagandą ówczesnego aparatu władzy.

Wystawa „Od Solidarności do wolności” wpisuje się do obchodów srebrnego jubileuszu związku zawodowego. Nie brakuje tu też wątków lokalnych. Jednocześnie z dziejami ogólnopolskiej organizacji wystawa przypomina mieszkańcom bliską historię Zabrza.
Tu, bowiem, w Zabrzu Zaborzu w czasie stanu wojennego znajdował się jeden z większych obozów dla internowanych. Na wystawie nie zabrakło więc eksponatów związanych z tym miejscem odosobnienia, takich jak: krzyże wykonane przez internowanych, wykazy internowanych, dokumenty związane z uwięzieniem i wiele innych.
Muzeum przygotowało również ofertę dla młodzieży gimnazjalnej oraz licealnej, która może obejrzeć wystawę oraz uczestniczyć w lekcji muzealnej, w przystępny sposób przybliżającej powyższą tematykę.
Organizatorzy zapraszają na wystawę od 9 sierpnia do 18 września. Muzeum jest czynne we wtorki, środy i piątki w godzinach od 10. do 15, w czwartki od 10. do 18., a w soboty i niedziele od 10. do 14. Bilety w cenach 1,5 zł ulgowy i 2 zł normalny.
Dla grup szkolnych bilet zbiorowy: 1 zł od osoby plus 5 zł przewodnik lub lekcja muzealna.


09.08.2005 - 18.09.2005 Irena Winder Ikona informacji
05-07-2005 Kazimierz Dolny na pocztówkach z kolekcji Beaty i Witolda Goczołów
05.07.2005 - 11.09.2005 mgr Piotr Hnatyszyn Ikona informacji
02-06-2005 Krym i Kresy w fotografii Małgorzaty Grabowskiej
02.06.2005 - 24.06.2005 mgr Małgorzata Grabowska Ikona informacji
24-05-2005 Motywy biblijne i antyczne w grafice europejskiej XVII - XIX w.
Wystawa obejmuje ok. 100 grafik, głównie miedziorytów od XVII do XIX w. artystów niemieckich, holenderskich, francuskich, włoskich, angielskich; reprezentowane są rozmaite szkoły i ośrodki ówczesnego, europejskiego sztycharstwa. Tematyka prezentowanych rycin związana jest z kanonicznym przekazem watków biblijnych (Starego i Nowego Testamentu) oraz ze światem antyku - spuścizną kulturową starożytnego, grecko - rzymskiego świata. Poza grafiką oryginalną (jako samodzielne dzieło sztuki), uwzględniono też pewną ilość grafiki reprodukcyjnej (według obrazówsłynnych malarzy), która odgrywa dużą rolę w popularyzowaniu sztuki.
Uzupełnieniem wystawy jest skromna prezentacja drobnej rzęźby i ceramiki o motywach antycznych (ze zbiorow Muzeum Miejskiego w Zabrzu).
17.05.2005 - 10.07.2005 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
18-04-2005 Rycerka Górna 2004
Wystawa poplenerowa Klubu Pastel.Prezentowane prace powstały podczas pleneru malarskiego zorganizowanego przez artystę plastyka Krzysztofa Rumina. Udział w plenerze wzięli wychowankowie i uczniowie klubu Pastel działającego w Zabrzu w ramach Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
14.04.2005 - 22.05.2005 mgr Iwona Duda Ikona informacji
15-02-2005 Od modernizmu do koloryzmu. Malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum w Częstochowie
Wystawa jest prezentacją kilkudziesięciu dzieł autorstwa przeszło 40 wybitnych malarzy polskich, które powstawały w okresie od ostatniej dekady XIX w. aż po lata 40 ubiegłego. To długi i niezwykle interesujący czas dla naszego malarstwa, charakteryzujący się wielością i różnorodnością następujących kolejno po sobie trendów, kierunków, orientacji, czas kształtowania się nowoczesnej sztuki polskiej.
Rozpoczyna go modernizm (to szerokie pojęcie obejmujące w sztuce końca XIX w. umiarkowany impresjonizm, symbolizm, secesję i ekspresjonizm)- okres narodzin nowej sztuki, jej gwałtownych przemian, tak formalnych, jak i treściowych.
Reprezentują go na wystawie obrazy najsławniejszych polskich malarzy, m.in.: pejzaże Leona Wyczółkowskiego, Jana Stanisławskiego, Stanisława Kamockiego, Stefana Filipkiewicza, Stanisława Masłowskiego, kompozycje wybitnego symbolisty Jacka Malczewskiego (pewne znamiona symbolizmu ujawniają też obrazy Teodora Aksentowicza i Vlastimila Hofmana), secesyjne w swoim płaskim, dekoracyjnym ujęciu projekty witraży Stanisława Wyspiańskiego czy Józefa Mehoffera. Charakterystyczną dla okresu Młodej Polski fascynację tematyką wiejską, a także tatrzańską oraz „huculszczyzną” ujawniają obrazy Włodzimierza Tetmajera, Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha czy Kazimierza Sichulskiego.
Kres modernizmu przypada na lata I wojny światowej. W sztuce europejskiej już przełom wieków XIX i XX przynosi zerwanie z tradycją realistyczną na rzecz autonomicznej wartości obrazu; wkrótce „eksplodują” tak awangardowe kierunki, jak fowizm, kubizm, futuryzm. W Polsce plastyczne rozwiązania tych orientacji przyswajali rodzimej sztuce przede wszystkim formiści, ugrupowanie (Andrzej i Zbigniew Pronaszkowie, Tytus Czyżewski, Leon Chwistek, Tymon Niesiołowski i in.) uznawana za pierwszą w Polsce formację o charakterze stricte awangardowym.
Na wystawie pewne założenia i zasady formizmu widoczne są przede wszystkim w obrazach Tymona Niesiołowskiego i Andrzeja Pronaszki, a jego wpływy odnaleźć można także w późniejszych kompozycjach artystów takich, jak: Eugeniusz Zak, Jerzy Fedkowicz czy Roman Kramsztyk.
Szczególnie bogato reprezentowana jest na wystawie sztuka koloryzmu, jednej z najważniejszych w malarstwie polskim tendencji artystycznych (1925 r.); za „kolorystyczne” uważa się takie ugrupowania okresu międzywojennego, jak: kapiści, Jednoróg, Pryzmat, Zwornik. Z czasem ten kierunek okazał się niezwykle żywotnym (długo po II wojnie), stylem niemal „narodowym” i akademickim. Ideały kapistowskiego malarstwa (koncepcja obrazu autonomicznego, gdzie temat jest tylko pretekstem tworzenia konstrukcji plam barwnych, pojmowanych jako materia farby) najbardziej konsekwentnie realizowali orędownicy „czystego malarstwa” Jan Cybis i Hanna Rudzka-Cybisowa; na wystawie znalazły się też prace z drugiego okresu koloryzmu, z lat 30 XX w., m.in. Emila Krchy, Karola Larischa, Fryderyka Pautscha. Po wojnie kompozycje kolorystyczne malowali: Jerzy Fedkowicz, Leon Dołżycki i Czesław Rzepiński.
15.02.2005 - 03.05.2005 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
27-01-2005 Deportacja Górnoślązaków do ZSRR w 1945 r.
Wystawa pt. „Deportacja Górnoślązaków do ZSSR w 1945 r.”

W pierwszych miesiącach 1945 roku władze radzieckie internowały i deportowały do ZSRR kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Górnego Śląska. Większość z nich zginęła podczas odbywającego się w nieludzkich warunkach transportu. Ci, którzy dotarli na miejsce, pracowali w bardzo trudnych warunkach. Głód i choroby przyczyniły się do ich fizycznego wycieńczenia. Do kraju wrócili nieliczni. Wydarzenia te określane są mianem „Śląskiej Tragedii”. Z miasta Zabrze jak i jego poszczególnych dzielnic, szczególnie tych, które w 1945 roku wchodziły w skład powiatu bytomskiego (Mikulczyce, Rokitnica, Grzybowice), Rosjanie internowali kila tysięcy osób. Ich rodziny żyły w skrajne nędzy, pozbawione środków do życia, a często i mieszkań. W 2005 roku mija 60. rocznica tych tragicznych wydarzeń. Z tej okazji w Muzeum Miejskim w Zabrzu eksponowana będzie wystawa przygotowana przez katowicki oddział Instytutu Pamięci Narodowej: „Deportacje Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku”. Na wystawie będzie można oglądać kopie dokumentów radzieckich, na podstawie których przeprowadzono akcję internowania, poznać warunki transportu i pobytu w ZSRR, prześledzić starania władz polskich o repatriację internowanych, obejrzeć przedmioty osobiste wykonane przez deportowanych. Wystawa ma charakter edukacyjny. Podczas jej trwania będzie można nabyć wydawnictwa dotyczące problemu. Ekspozycję będzie można oglądać od 27. stycznia do 10. kwietnia 2005 roku.


Z.G.
27.01.2005 - 10.04.2005 mgr zbigniew Gołasz Ikona informacji
30-11-2004 Bożonarodzeniowe klimaty
Bożonarodzeniowe klimaty, wystawa powstała w oparciu o elementy wystroju śląskiego mieszkania robotniczego z pierwszej połowy XX w.
W ludowym kalendarzu obrzędowym Boże Narodzenie obejmuje cały cykl świąt, obchodzonych w okresie od Wigilii do Trzech Króli. Jeszcze na początku XX wieku, podczas cyklu tych świąt, w kulturze ludowej, z której to wyrosła współczesna kultura środowisk robotniczych żywe były liczne obrzędy i praktyki magiczne, mające zapewnić w nadchodzącym nowym roku urodzaje, płodność, zdrowie, szczęście rodzinne i dostatek. Zgodnie, bowiem z tą ludową, cykliczną koncepcją, czas biegnąc po kole zużywa się, a wraz z nim starzeje się cały kosmos, przyroda i ludzie. Zgodnie, więc z tak pojmowanym porządkiem rzeczy obrzędy sprawowane podczas świąt Bożego Narodzenia mają na celu odnowę zużytego czasu i potrzebę tchnięcia nowych sił witalnych w świat na przełomie starego i nowego roku.
Na początku XX wieku, wraz z nasilaniem się procesu niwelacji kultury ludowej, część obrzędów zaczęła ulegać zapomnieniu, inne zmieniając stopniowo swój charakter przekształciły się w zabawę. Jeszcze inne przetrwały do dnia dzisiejszego w dawnej formie, choć treść wielu z nich uległa chrystologicznej reinterpretacji. I właśnie tym zagadnieniom poświęcona jest prezentowana wystawa, której towarzyszą lekcję skierowane do uczniów niższych klas szkoły podstawowej.
30.11.2004 - 02.01.2005 mgr Urszula Wieczorek Ikona informacji
30-11-2004 Kultura przemysłowa
Kultura przemyslowa. Pomniki przemyslowe w Połnocnej Nadrenii - Westfalii. Pocztowki z Zaglębia Ruhry i Górnego Śląska.
Wystawa zorganizowana jest w ramach Dni Kultury Westfalii w województwie śląskim przez Muzeum Techniki w Dortmundzie i Muzeum Miejskie w Zabrzu.
25.11.2004 - 30.01.2005 mgr Piotr Hnatyszyn Ikona informacji
01-10-2004 Fotosport 2004
Wystawa prezentowana w Klubie Sportowym "Górnik Zabrze" pokazuje fotografie z Konkursu XVIII Międzynarodowego Biennale Fotografii Sportowej organizowanego przez Club Natacio Reus Ploms w Reus k. Barcelony, Katalonia, Hiszpania
01.10.2004- 29.10.2004 Jerzy Zegarliński Agencja Zegart z Bydgoszczy Ikona informacji
01-10-2004 Nikifor - malarstwo ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu
NIKIFOR
(wystawa za zbiorów własnych Muzeum
30 września - 18 listopada 2004 r.)

Sztuka naiwna (intuicyjna, samorodna, nieprofesjoinalna) jest od lat przedmiotem zainteresowań kolekcjonerskich, badawczych i wystawienniczych Zabrzańskiego Muzeum.
Niezależnie od zgromadzonej tu znaczącej kolekcji malarstwa (grafiki, rzeźby) śląskich środowisk nieelitarnych, pozyskiwano (zwłaszcza w latach 80. ) do zbiorów wyodrębnionego wówczas (jako specjalizacja Muzeum) Działu Plastyki Nieprofesjonalnej także najcelniejsze przykłady sztuki intuicyjnej spoza regionu, stąd obecność dzieł słynnych w kraju artystów „nieuczonych”, t.j. Nikifor, E.Monsiel, L.Płonkowa, M.Korsak, Z.Warczygłowa, B.Surowiak, W.Wałęga, M.Tarnawska-Wójtowicz, W.Giza, A Bińkuńska i in.
Muzeum posiada więc niewielką, ale interesującą artystycznie kolekcję prac Nikifora (23 akwarele, jedna kredka/pastel); są to przede wszystkim pejzaże z okolic Krynicy (z kościółkami i cerkiewkami), architektura pensjonatowa tego kurortu, fragmenty miejskiej architektury (m.in. Krakowa) z kościołami, ulicami, placykami, a także wizerunki świętych: Józefa i Mikołaja.
Ten liczący 24 obiekty zestaw – niewielki okruch ogromnego przecież dorobku Nikifora (dziś rozproszonego po całym świecie) - może dać pogląd na charakter indywidualnego stylu artysty: genialne wyczucie koloru i talent kompozycyjny.
Nikifor, a właściwie Epifan Drowniak (1895-1968) cieszy się dziś sławą jednego z największych malarzy naiwnych świata. Niezwykła jego twórczość jest zapisem własnego świata upośledzonego artysty, gdzie mieszają się poetycka obserwacja rzeczywistości (Nikifor był niezwykle wrażliwy na wizualną urodę świata) z bogatą fantazją i wyobraźnią Był obdarzony prawdziwym talentem i miał głębokie poczucie wewnętrznej wolności – był genialnym outsiderem..
Nikifor był Łemkiem; żył na pograniczu kultur i wyznań; nie znający ojca, wcześnie osierocony przez głuchoniemą matkę, żył w biedzie, poniżeniu i izolacji, pogłębianej jeszcze przez wadę wymowy; był analfabetą. Całe życie malował; malarstwo stało się dlań jedyną istotną wartością życia: sposobem komunikowania się ze światem i wyrażania genialnej (przecież ) wrażliwości. Od wczesnej młodości miał głębokie poczucie posłannictwa, przeświadczenie o swojej wyjątkowości (stąd na obrazkach umieszcza się między świętymi w cerkiewnym ikonostasie) ; swój los artysty traktował bardzo poważnie – uważał się za malarza zawodowego; opatrywanie obrazków pieczęcią „Nikifor – Matejko” wynikało z wysokiej samooceny własnej sztuki.
Nikifor namalował tysiące obrazków (i nie powtarzał się), które mogą być usystematyzowane w wyodrębnione okresy twórczości, zmieniające się, „oscylujące wokół jakichś jednolicie pojmowanych koncepcji lub zakresów tematycznych. Zestawione chronologicznie pozwalają śledzić, jak znaczną ewolucję przeszedł Nikifor na swej twórczej drodze (dojrzewaniu wizji), jak świadomie budował swój artystyczny warsztat; w pracach późniejszych pogłębia się obserwacja, doskonali kompozycja, a nade wszystko nabiera finezji gama kolorystyczna.
Malował krajobrazy przedstawiające rodzimą okolicę podgórską, drewnianą „pensjonatową „ architekturę Krynicy i okolic; w wieloplanowych widokach powtarzał motywy stożkowatych pagórków pokrytych romboidalną kratownicą lasów. Górskie pejzaże Nikifora urozmaicają zwykle malownicze cerkiewki lub kościoły ze strzelistymi wieżami, a także kręte tory kolejowe nad potokami wijącymi się wśród wzgórz. Malował też pejzaże znane mu z nieustających wędrówek po Polsce, zwłaszcza dworce (Krynicy, Przemyśla, Sanoka) i małe wiejskie stacyjki, a także rozmaite fragmenty miejskiej architektury (Krakowa, N.Sącza, Warszawy) z ulicami, placami, kościołami i pomnikami. Zachwycać mogą cykle architektury fantastycznej – niezwykłe rozbudowane wizje dziwnych, zmonumentalizowanych budynków i mostów. Ciekawe i pełne treści są sceny we wnętrzach kościelnych czy kuchni pensjonatowych (izb łemkowskich), jakichś urzędów, sklepów z postacią samego artysty .
W autoportretach przedstawia się jako kaznodzieja (napominający gest, księga), sędzia, kapłan, święty (jakby tworzenie urojonej autobiografii).
Nikifor był wielkim artystą , kreatorem i wizjonerem, ale i doskonałym obserwatorem, wrażliwym na wizualną urodę świata. Jest wyczulony na rytm – „porządek harmonijnych, powtarzających się rytmicznie form” (stąd w kompozycjach nie skrywa kolorami graficznego szkieletu).
Nikifor był znakomitym kolorystą, spotykamy u niego najzupełniej odkrywcze zestawienia barw, zawsze subtelnych, finezyjnych wręcz (bez brutalności czy drażniących oko kontrastów).
30.09.2004 - 18.11.2004 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
01-10-2004 Biskupice historia najstarszej dzielnicy Zabrza. Biskupice w sztuce
W listopadzie 2001 roku w Muzeum Miejskim w Zabrzu prezentowana była wystawa „Mikulczyce- spojrzenie w przeszłość”, ukazująca historię jednej z dzielnic obecnego Zabrza. W założeniu była to pierwsza z cyklu wystaw prezentujących w ujęciu interdyscyplinarnym historię poszczególnych dzielnic naszego miasta. Obecna wystawa „Biskupice- historia najstarszej dzielnicy Zabrza” stanowi kontynuację rozpoczętego wówczas cyklu.
Biskupice to najstarsza z, pierwotnie samodzielnych, osad wchodzących obecnie w skład Zabrza. Pierwszą, udokumentowaną wzmiankę o Biskupicach stanowi dokument księżnej Wioli z 25 marca 1243 roku, w którym to pojawia się nazwa Biskupice „(…) Biscupici dicitur cirka Bitom”. Początkowo, do połowy wieku XVI, Biskupice stanowiły własność biskupów wrocławskich, następnie przechodziły w ręce kolejnych rodów szlacheckich, które to rody włości biskupickie nabywali drogą kupna lub spadku.
Przełomowe znaczenie dla rozwoju Biskupic przyniósł wiek XIX, szczególnie jego druga połowa, kiedy to przemysłowiec berliński August Borsig stworzył podwaliny pod jeden z największych kombinatów przemysłowych na terenie Śląska. Rozwój przemysłu przyciągnął do Biskupic setki ludzi szukających pracy, a to z kolei wymusiło potrzebę rozbudowy, ubogiej do tej pory infrastruktury komunikacyjnej, urbanizacyjnej. W krótkim czasie ze spokojnej, niedużej wioski Biskupice przekształciły się w znaczący ośrodek przemysłowy. Zmianie uległa struktura ludnościowa: ze społeczności chłopsko- rolniczej powstała społeczność robotniczo-przemysłowa. Pod wpływem powstającego przemysłu oraz wymogów życia, do jakich przyzwyczajona była przybywająca do Biskupic kadra urzędnicza, począł się zmieniać styl życia i obyczajowość mieszkańców. Dla napływających mieszkańców wybudowane zostały patronackie osiedla mieszkaniowe: Osiedla Borsiga (początek budowy w1867 roku) i Kolonia „Anna” (początek budowy 1914 rok), zadbano również o obiekty użyteczności publicznej jak: szpital, szkoły, zakłady usługowe, hala sportowa itp.
Przygotowana przez muzeum zabrzańskie wystawa prezentuje, poprzez dostępne - w zbiorach własnych oraz pozyskane od instytucji oraz od osób prywatnych - przedmioty wszystkie sfery życia Biskupic i jego mieszkańców. Na wystawie znalazły się przedmioty dotyczące historii biskupickiego (dwuwyznaniowego) życia religijnego, szkolnictwa, rzemiosła, przemysłu, życia codziennego mieszkańców oraz kartografia i ikonografia, ze szczególnym uwzględnieniem XIX i XX stulecia.
Ze względu na swój charakter wystawa adresowana jest do mieszkańców Zabrza, w tym przede wszystkim do obecnych i byłych mieszkańców Biskupic. Na wystawę chcemy zaprosić również uczniów i nauczycieli z zabrzańskich szkół, którym proponujemy ofertę w postaci tematycznych lekcji i quizów, pozwalających w ciekawej formie poznać dzieje najbliżej okolicy.



Biskupice w sztuce (aneks do wystawy „Biskupice – historia najstarszej dzielnicy Zabrza”

Ekspozycja obejmuje artystyczną ikonografię dzielnicy – jej miejsc szczególnych, obiektów zabytkowych (t.j.osiedle Borsiga, kościoły biskupickie, zabytkowe, piękne kamienice przy ul.Bytomskiej), ale przede wszystkim infrastruktury przemysłowej (kopalnie i koksownie ). Jak wiadomo, cechą śląskiej sztuki przez długie lata było ścisłe powiązanie problematyki artystycznej z właściwościami regionu, co oznaczało częstotliwość podejmowania mniej czy bardziej odkrywczych interpretacji pejzażu wielkoprzemysłowego. Obrazy, rysunki i grafiki prezentowanych artystów, zarówno profesjonalnych, jak nieprofesjonalnych, demonstrują wielką różnorodność koncepcji i kierunków plastycznych. Czasem ich stylistyka mieści się w kręgu mniej czy bardziej dosłownie pojmowanego realizmu (K. Szołtysek, I. Nowakowska-Acedańska); zwłaszcza kreacje twórców nieprofesjonalnych (A.Karpiński, R.Nowak, J. Bembenista), J.Czarnota, J.Pietrzak, A.Baron)) nacechowane są dokumentarnym wręcz sposobem plastycznej interpretacji. Zupełnie odrębne w charakterze są niefiguratywne, czasem bardzo ekspresyjne (R.Inglot, N.Paprotny) kompozycje; można tu znaleźć wręcz odkrywczość oryginalnych, nowatorskich w formie interpretacji (począwszy od malarstwa materii, abstrakcji).
Na wystawie znalazły się tez prace powstałe w czasie V Międzynarodowego Pleneru Przemysłowego w r. 1972, zarganizowanego na terenie zabrzańskich kopalń („Pstrowski”), autorstwa m.in. J.Dudy-Gracza, K.Reykowskiego, I.N.Acedańskiej.




30.09.2004 - 21.11.2004 mgr Urszula Wieczorek, mgr Piotr Hnatyszyn, mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
24-09-2004 Nikifor
Pokaz malarstwa Nikifora ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu, połączony z występem (gitara, śpiew) w wykonaniu Romana Nowotarskiego oraz z premierą filmu "Mój Nikifor" w Multikinie w Zabrzu.
Obrazy można oglądać też na stronie muzeum:
muzeum@muzeum-miejskie-zabrze.pl
24.09.2004 - 26.08.2004 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
08-09-2004 Zabrzańska Jesień. Skauting na znaczkach pocztowych świata
Wystawa filatelistyczna, której organizatorami są: Klub Miłośników Znaczka Skautowego przy Komendzie Hufca Zabrze, Polski Związek Filatelistyczny i Muzeum Miejskie w Zabrzu. Na wystawie przedstawionych będzie 19 eksponatów, w tym 5 o tematyce harcerskiej. Pozostałe dotyczyć będą tematyki zabrzańskiej.
Ciekawostką wystawy zapewne będzie eksponat autorstwa harcmistrza Kazimierza Maślaka - jest to zbiór o tematyce skautowej na oryginalnych, amerykańskich kartkach skautowych.
10.09.2004 - 19.09.2004 Zygfryd Tomanek Ikona informacji
04-08-2004 W czarno białej skali
Wystawa grafiki artystów intuicyjnych Mariana Jędrzejewskiego i Jana Nowaka
prezentuje twórczość graficzną dwóch wybitnych artystów intuicyjnych – nieżyjącego już Mariana Jędrzejewskiego (1937 – 2001) i Jana Nowaka (ur. 1939) bogato reprezentowaną w zbiorach Muzeum Miejskiego.
W tajniki warsztatu graficznego wprowadził ich niegdyś ( w latach 50 )znany katowicki artysta Stefan Suberlak.
Dziwne, nierealne miasteczka i budowle jak ze snu, czasem jak z dusznego świata Kafki, z których emanuje trudne do opisania napięcie; poetycka aura, klimat osobowości autora wyczuwalny w tych pracach...Misterna struktura drobnych, przenikających się form, kaligraficznie płynnych linii czy pajęczej kreski na czarnym tle; niezwykłe poczucie płaskiej dekoracyjności – to czarno – biały świat grafik Jędrzejewskiego.
Jan Nowak jest niewątpliwie najwybitniejszym spośród grafików samorodnych w Polsce. Dzisiejsza jego sztuka, po 40 latach doświadczeń, demonstruje wyjątkową wyrazistość wizualnego komunikatu, jak również doskonale opanowany warsztat formalny (linoryt, ostatnio suche igły, miedzioryty); posługuje się wręcz wyrafinowanymi środkami.
Ostatnio niemal wyłącznym tematem grafik Nowaka jest przyroda; zna ją doskonale, bo jego wielką pasją jest łowiectwo. Powstawały całe cykle grafik, tj. „Polowanie”, „Kłusownicy”, „Ptaki” , „Las” czy abstrakcyjne „Poznanie” inspirowane przeżyciami myśliwego i zarazem wielbiciela natury.
Jędrzejewski i Nowak należą do tych nielicznych już twórców samorodnych, którzy potrafili zachować niezależność swojej plastycznej wizji od niwelującego, banalizujacego i trywializującego wpływu współczesnej kultury masowej.

04.08.2004 - 05.09.2004 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
05-07-2004 Kolekcjonerzy i ich kolekcje. Śląska porcelanaze zbiorów Ireny i Romana Gatys
Wystawa prezentuje kolekcję porcelany, pochodzącą z parunastu wytwórni śląskich. Twórcami, a zarazem właścicielami kolekcji są Państwo Irena i Roman Gatysowie.
Zainteresowania kolekcjonerskie Państwa Gatysów dotyczą wielu zagadnień z historii Śląska. Do szczególnie bliskich należy zbieranie zabytków, dokumentujących miejscowości z których pochodzą, czyli Tarnowskich Gór i Dąbrowy Górniczej, a od lat wspólną ich pasją stało się zbieranie porcelany śląskiej.
W chwili obecnej kolekcja Państwa Gatysów liczy ponad 2500 pozycji, w zbiorach znajdują się wyroby pochodzące z fabryk porcelany, działających w przeszłości na Dolnym i Górnym Śląsku: Bogucice, Bykowina, Gozdnica, Jaworzyna Śląska, Parowa, Stanowice, Suliszów-Zofiówka, Szczawienko, Tułowice, Wałbrzych, Wałbrzych-Stary Zdrój. W skład kolekcji, oprócz typowych wyrobów, jak: serwisy, wazony, kałamarze, świeczniki, patery, bombonierki, cybuchy fajek, główki do fajek, figurki wchodzą również wyroby unikatowe. Należą do nich między innymi porcelanowe notgeldy (pieniądze zastępcze), epitafia nagrobne.
Ambicją kolekcjonerów jest posiadanie przedmiotów z wszystkich działających w przeszłości na Śląsku fabryk i manufaktur porcelany, a w ich ramach egzemplarzy reprezentujących w miarę możności wszystkie okresy i style.
W sferze zainteresowań kolekcjonerów, oprócz samych wyrobów znajduje się również wszelkiego rodzaju dokumentacja związana z działalnością poszczególnych fabryk. Do szczególnie cennych, acz trudnych do zdobycia należą: katalogi wyrobów, zdjęcia, druki reklamowe, wycinki prasowe itp. Efektem parunastoletniego zajmowania się tematem są dwie książki poświęcone sygnaturom śląskiej porcelany (Vademecum kolekcjonera śląskiej porcelany. Znaki firmowe fabryk porcelany 1820-1945, Tarnowskie Góry 2001, oraz Znaki firmowe śląskich fabryk porcelany 1820-1952, Nakło Śląskie 200.2 Na wystawie w Muzeum Miejskim w Zabrzu można zobaczyć około 500 egzemplarzy wchodzących w skład kolekcji.


24.06.2004 - 29.08.2004 mgr Urszula Wieczorek Ikona informacji
20-05-2004 Krzysztof Nitsch. Poszukiwania
20.05.2004-18.07.2004 mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
19-04-2004 Impresje kazimierskie
Wystawa poplenerowa grupy Pastel działającej pod kierownictwem Krzysztofa Rumina przy Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Kazimierz Dolny 2003.
16.04.2004-16.05.2004 mgr Iwona Duda Ikona informacji
31-03-2004 2 Korpus Polski. W 60 rocznicę bitwy pod Monte Cassino
2 Korpus Polski- wystawa w Muzeum Miejskim w Zabrzu


W dniu 6 kwietnia bieżącego roku, w Muzeum Miejskim w Zabrzu otwarta zostanie wystawa pod tytułem „2 Korpus Polski”, zorganizowana z okazji przypadającej w tym roku 60 – tej rocznicy Bitwy pod Monte Cassino.
Wystawa oparta będzie na zbiorach własnych Muzeum Miejskiego w Zabrzu, które zgromadziło pokaźną kolekcję, liczącą około 900 eksponatów, związaną z działalnością Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Uzupełnią ją eksponaty wypożyczone ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Rudzie Śląskiej oraz ze zbiorów prywatnych.
W czterech salach ekspozycyjnych będzie można zobaczyć pamiątki związane z działalnością 2 Korpusu Polskiego i prześledzić genezę jego powstania oraz szlak bojowy żołnierzy tej formacji.
W związku z tym, że trzon składu osobowego Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich, która powstała w Syrii, stanowili uciekinierzy z obozów dla internowanych po kampanii wrześniowej żołnierzy polskich na Węgrzech i w Rumunii, eksponowane będą też pamiątki związane z ich pobytem w tychże obozach oraz przedstawiające drogę ich ucieczki na Bliski Wschód. Będą to m.in. fotografie, listy do rodzin, świadectwa, dyplomy, kalendarzyki i inne druki.
Kolejną grupę eksponatów stanowią już pamiątki związane z działalnością SBSK w Syrii, Palestynie i Egipcie oraz walkami w Afryce Północnej (Tobruk, Gazala, Bardia). Kolejnymi etapami na drodze powstania 2 Korpusu Polskiego było utworzenie Wojsk Polskich na Środkowym Wschodzie, które po połączeniu w 1942 roku z ewakuowanymi z ZSRR jednostkami Armii Polskiej utworzyły Armię Polską na Wschodzie. Z niej to właśnie latem 1943 wyłoniono 2 Korpus Polski pod dowództwem gen Andersa. Na wystawie będzie można oglądać szereg pamiątek związanych z działalnością wojsk polskich na wschodzie oraz w Afryce, głównie fotografie oraz druki, elementy umundurowania, dokumenty osobiste.
W dwóch salach prezentowane będą pamiątki związane walkami 2 Korpusu we Włoszech, głównie z samą Bitwą pod Monte Cassino. Wśród wystawionych pamiątek na uwagę zasługują fotografie dokumentujące bitwę, mapy wojskowe, odznaczenia, dyplomy. Ciekawą grupę eksponatów stanowią pamiątki wykonane przez żołnierzy w trakcie trwania kampanii włoskiej. Oprócz tego będzie można zobaczyć dokumenty związane z repatriacją części żołnierzy do kraju. Wystawę wzbogaci kolekcja odznak, medali oraz mundurów bojowych, dokumentów osobistych i elementów rynsztunku.
Wystawa trwać będzie do dnia 13 czerwca 2004 r.
Zbigniew Gołasz
06.04.2004 - 13.06.2004 mgr Zbigniew Gołasz Ikona informacji
01-03-2004 Zwyczaje wielkanocne
Ekspozycja na potrzeby lekcji muzealnej dotyczącej zwyczajów wielkanocnych
29.03.2004 - 13.04.2004 mgr Urszula Wieczorek Ikona informacji
30-01-2004 Artyści Zabrza - prezentacje 2004
Na ekspozycji '2004 znalazły się prace dwudziestu dziewięciu artystów (kilku pokoleń), a więc tyleż indywidualności odmiennym, silnie zarysowanym orientacjom twórczym towarzyszy szeroka skala formuł przekazu i rozmaitych środkow wyrazowych. Obok kreacji tradycyjnych, nie wykraczających poza konwencje znane i kultywowane od dziesięcioleci są poszukiwania w obrębie sztuki nowej i najnowszej, fascynacja nowymi mediami. Przegląd nie ma ambicji diagnozowania stanu zabrzańskiej plastyki czy też kreowania jakichś środowiskowych hierarchii; jest swobodną prezentacją aktualnych poszukiwań miejscowych twórców, spojrzeniem na dzisiejszy potencjał artystyczny miasta przez pryzmat odrębności jego twórczych postaw.
03.02.2004 - 21.03.2004 pokaż mgr Jadwiga Pawlas - Kos Ikona informacji
16-11-2003 Świat w moich oczach
Obchody 20 lecia powstania Szkoły Specjalnej nr 41 w Zabrzu. Na wystawie prezentowane będą prace absolwentów i uczniów z tej szkoły.
Współorganizatorem wystawy jest Muzeum Miejskie w Zabrzu oraz Stowarzyszenie KONTAKT Rodziców, Opiekunów i Przyjaciół na rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo
09.12.2003 - 31.12.2003 Renata Krajewska Ikona informacji
03-12-2003 Pokonkursowa wystawa "Projekt nowego herbu Zabrza"
Na wystawie prezentowane są nagrodzone i wyróżnione prace dzieci i młodzieży biorących udział w konkursie plastycznym
Zabrze dnia 19 listopada 2003 r.


Protokół z posiedzenia komisji konkursu plastycznego dla dzieci i młodzieży
„Projekt nowego herbu Zabrza”

Dnia 18 listopada 2003 r. komisja konkursu w składzie:
Urszula Wieczorek - kierownik Działu Kultury
Dorota Kuder kierownik Działu Promocji Dokumentacji i Oświaty
Iwona Duda - Dział Sztuki
Marek Marciniak - artysta plastyk
Lech Poeche - artysta plastyk
Dariusz Chrost - redaktor Nowin Zabrzańskich

Ustaliła co następuje:
1.na konkurs wpłynęło 680 prac w tym z SP 4,5,7,8,13,15,17,21,22,24,25,26,27,28,39,42 z Naszej Szkoły STO, z Gimnazjum 1,4,9,10,13,21,29,
OPP3 w Zabrzu oraz Klubu „Pastel” w Zabrzu
2.komisja nagrodziła:

w kategorii wiekowej od klasy I do III
I miejsce - Arkadiusz Gorczyca SP 21
II miejsce - Anna Strózik SP 5
III miejsce - Barbara Mazur OPP3
wyróżnienia:
Ewelina Łużyńska SP5

w kategorii wiekowej od klasy IV do VI
I miejsce - Andrzej Malitowski SP 4
II miejsce - Michał Sztykiel SP 18
III miejsce - Dominika Łuczak SP 18

w kategorii gimnazja:
I miejsce - nie przyznano
II miejsce - Marta Piekarz Klub Pastel, Sandra Peters Gim.1
III miejsce - Anna Marcinkowska Gim.10
wyróżnienia:
Krzysztof Sulewski Gim. 10

w kategorii Liceum Plastyczne:
I miejsce - Łukasz Paszkowski OSSP, Aleksandra Świerzy OSSP
II miejsce - Krystyna Wowra OSSP
III miejsce - Natalia Pietruszewska OSSP

3.Komisja przyznała wyróżnienie jedynej uczestniczce ze Szkoły Specjalnej
Jolanta Bronk OPP 3

27.11.2003 - 31.12.2003 mgr Piotr Hnatyszyn, Dorota Kuder Ikona informacji
03-12-2003 Od Adwentu do Trzech Króli. Z obrzędowości i zwyczajów na Górnym Śląsku
Ekspozycja na potrzeby lekcji muzealnych, przeznaczonych dla dzieci szkół podstawowych.
27.11.2003 - 31.12.2003 mgr Urszula Wieczorek Ikona informacji
01-11-2003 Mity i misteria. Jerzy Przybył (Jan Pol)
Jerzy Przybył (Jan Pol)
Malarz, grafik, rzeźbiarz


Urodził się w 1943 r. w Pomianach k. Poznania. Ukończył Liceum Plastyczne w Katowicach w 1961 r. Studia w Akademii sztuk Pięknych w Krakowie – Wydział Grafiki Propagandowej w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1968 r. Od początku swojej drogi twórczej uczestniczył aktywnie w życiu artystycznym w Polsce. Do wyjazdu do Szwecji uczestniczył w ok. 40 wystawach ogólnopolskich, okręgowych i poplenerowych. Jego prace od początku zwracały uwagę oryginalnością artystycznego posłania i perfekcyjnością formy, nic więc dziwnego, że do 1981 r. miał kilkadziesiąt ekspozycji indywidualnych w prestiżowych galeriach w kraju. Uczestniczył także w prezentacjach polskiej sztuki współczesnej za granicą: w Austrii, Bułgarii, Czechosłowacji, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Jugosławii, Kanadzie, Niemczech, Rumunii, na Węgrzech, Związku Radzieckim. W 1982 r. osiadł w Västervik w Szwecji. Od tego czasu uczestniczył w ok. 50 wystawach zbiorowych. Zrealizował także wiele znaczących ekspozycji indywidualnych, w tym – jako jeden z najwybitniejszych artystów szwedzkich – na zaproszenie Ambasady Królestwa Szwecji w Waszyngtonie – prezentację swoich dzieł p.t. Duchowy Świat Wikingów.
Twórczość Jerzego Przybyła wyrasta z inspiracji mitami nordyckimi i później słowiańskimi.
Dzieła Przybyła są specyficzną, autorską syntezą mitów, wyłożoną znakiem, symbolem, w wielu przypadkach wręcz poetycką metaforą.
13.11.2003 - 31.12.2003 mgr Iwona Duda, Seweryn Wisłocki Ikona informacji
23-09-2003 Sztuka i edukacja II
Wystawa prezentuje prace dyplomowe absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Zabrzu powstałe w ostatnich dwóch latach szkolnych.
23.09.2003 - 31.10.2003 mgr Marek Marciniak Ikona informacji
01-10-2003 Herby Zabrza 1927 - 1960 - 1990
Kiedy 1 października 1926 roku Zabrze otrzymało prawa miejskie, pojawiła się konieczność opracowania dlań herbu miejskiego. Na ogłoszony wiosną 1924 roku konkurs wpłynęły 93 projekty wykonane przez 46 autorów. Pierwszą nagrodę przyznano Alfredowi Brockelowi z Gliwic. Po modyfikacjach, herb przedstawiający na złotym polu trzy czerwone wieże ceglane zwieńczone flankowaniem oraz niebieskie koło zębate wspierające się osią na środkowej wieży, zatwierdzony został 17 maja 1927 roku przez pruskiego Ministra Spraw Wewnętrznych. Obowiązywał do marca 1948 roku, kiedy to prezydent Paweł Dubiel zakazał jego używania. Konkurs na nowy herb Zabrza rozpisano w październiku 1950 roku. Wpłynęło na niego 51 projektów, spośród których do realizacji wybrano pracę Jana Szancenbacha z Krakowa przedstawiającą tarczę dwudzielną w słup z półorłem na tle niebieskim oraz kilofem i laurem na tle czerwonym. Herb ten zatwierdzono do użytku uchwałą Miejskiej Rady Narodowej dopiero 23 lutego 1960 roku. Przełom, który nastąpił w Polsce w 1989 roku, umożliwił inne spojrzenie
m.in. na historię lokalną. Dyskusja na temat herbu wywołana przez „Kurier Chadecki”, doprowadziła do przywrócenia pierwotnego herbu, Zabrza, co nastąpiło uchwała Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 26 września 1990 roku.
1.10.2003 - 31.12.2003 mgr Piotr Hnatyszyn Ikona informacji
18-10-2003 Harry Elsner - malarstwo
18.10.2003 - 25.11.2003 mgr Iwona Duda Ikona informacji